Motorfiets remblokken vervangen

Motorfiets Remblokken vervangen en hoe de meest geschikte te kiezen

Motorfiets Remblokken vervangen

Motorfiets remblokken vervangen dat klinkt al gauw eng. En veel mensen denken nou dat kan ik echt niet zelf. Lees even aandachtig deze blog door van jhaaman.nl. Misschien heb je het zelf niet eens gemerkt, maar ben je naar de garage gegaan omdat je een irritant geluid hoorde bij het remmen en hebben ze je verteld dat je de remblokken moet vervangen omdat je op het punt staat je remschijven te ruïneren. Het is ons allemaal wel eens overkomen, vooral met de eerste motor.

Onervarenheid en gebrek aan mechanische kennis worden soms betaald: waarom slijten ze, hoe weet je welke remblokken het meest geschikt zijn voor jouw rijstijl, en vooral, hoe voorkom je dat het nog eens gebeurt, zijn veelgestelde vragen. Ik ben er zeker van dat uw plaatselijke garage u goed advies zal geven, maar het kan geen kwaad een beetje basismechanica te leren om uit te zoeken wat het beste is voor u en uw motor, of, als u een knutselaar bent, de vervanging zelf uit te voeren.

Motorfiets remblokken vervangen.
Motorfiets remblokken vervangen.

Waarom slijten remblokken?


Wel, het klinkt als een nogal dwaze vraag, maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand denkt dat ze eeuwig meegaan. Remblokken zijn samengesteld uit verschillende materialen zoals vezels (asbest, aramide of glas), mineralen en metalen componenten zoals koper of brons in verschillende verhoudingen.

U hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van remblokjes, wat een andere naam is voor dit amalgaam waarvan de enige functie is, eenmaal op zijn plaats, druk uit te oefenen op de schijf, zodat het wiel stopt met rollen en wij de motorfiets kunnen afremmen of stoppen wanneer dat nodig is. Bij elke rembeurt verslijten deze materialen dus beetje bij beetje. Naast het remmen beschermen de remblokken ook de schijf. Defecte remblokken brengen niet alleen onze veiligheid in gevaar, maar ook de levensduur van onze motorfiets.

Motorcycle Brake By Wire (BBW) Systems Market Opportunities and Global  Industry Analysis by 2026|Bosch, BWI Group, ZF TRW, NXP Semiconductors,  Johnson Electric – Owned
Motorfiets remblokken vervangen.

Wanneer motorfiets remblokken vervangen?


Je kunt het over kilometers hebben, maar wij hebben het liever over dikte. Waarom? De levensduur van uw remblokken hangt niet alleen af van het aantal kilometers dat u rijdt, maar ook van waar u rijdt en hoe u ze gebruikt, d.w.z. uw rijstijl. De meeste professionals zeggen dat remblokken moeten worden vervangen als ze minder dan 2 millimeter dik zijn. Een goede aanwijzing is te kijken naar het contactoppervlak van de pad met de schijf. Hoe kleiner hij is, hoe meer hij versleten zal zijn en dus hoe minder u zult remmen.

TRW MCS995 Motorcycle Brake Shoes- Buy Online in Faroe Islands at  faroe.desertcart.com. ProductId : 150353567.
Motorfiets remblokken vervangen.

Waar moet je op letten?


Het meest voor de hand liggend is het horen van een irritant metaalachtig gierend geluid bij het remmen, een duidelijk teken dat de remschijf en het remblok elkaar niet meer raken. Met andere woorden, waar een stootkussen moet zijn, is metaal. In dit verband moet u weten dat remblokken van slechte kwaliteit sneller slijten.

Houd er ook rekening mee dat nieuwe kwaliteitsblokken een inrijperiode nodig hebben om optimaal te werken en zich goed aan de schijf aan te passen. Professionals schatten dat er ongeveer 300 kilometer mee moet worden gereden om ze perfect te laten werken, vooral gesinterde exemplaren.

Het tweede belangrijke teken is dat u steeds harder op de remhendel moet drukken om de motor tot stilstand te brengen. Vergeet niet dat u op dit punt uw leven op het spel zet omdat, zelfs als uw reactievermogen intact blijft, de motor niet zal reageren. Met versleten remblokken is het erg moeilijk om te weten of u op tijd zult remmen. Motorfiets remblokken vervangen.

TRW MCB672 Motorcycle Brake Pad Brake Pads Automotive
Motorfiets remblokken vervangen.

Hoe weet ik welk remblok het meest geschikt is?


Zoals we hierboven al zeiden, hangt de duurzaamheid van een remblok in grote mate af van het soort weg waarop u rijdt en de manier waarop u rijdt. Als algemene regel geldt dat als je dagelijks in de stad rijdt, je je remmen meer zult gebruiken omdat er meer verkeer is, er veel verticale en horizontale bewegwijzering is en je de weg deelt met auto’s, fietsen en voetgangers. Motorfiets remblokken vervangen.

Als u een van degenen bent die uw motor reserveert om er in het weekend alleen of in een groep op uit te trekken en u graag een paar kilometer in alle rust rijdt op minder drukke en complexe wegen, zult u de remmen waarschijnlijk minder gebruiken. Tenslotte maken ook motorrijders die aan sport doen (op bochtige wegen of circuits) of zelfs aan competitie (in sporten zoals enduro of trail riding), intensief gebruik van de remmen.

Aan de andere kant hebben sommige mensen een meer ontspannen rijstijl en anderen een meer agressieve. Het aanhouden van een min of meer constante snelheid helpt de levensduur van de remblokken te verlengen. Sommige gewoonten die tot vroegtijdige slijtage van de remblokken kunnen leiden, zijn sterk accelereren en remmen alleen maar om de motor te ‘testen’ of onzeker rijden en voortdurend remmen. U veroorzaakt een fade-effect op de remblokken, dat bestaat uit herhaaldelijk remmen – bijvoorbeeld bij steile afdalingen – waardoor de remblokken oververhit raken en uiteindelijk aan effectiviteit verliezen.

Om te beginnen moeten remblokken over een minimum aan eigenschappen beschikken, zodat u veilig kunt rijden en het hele remsysteem zijn werk perfect zal doen. De belangrijkste daarvan zijn dat ze krachtig maar gedoseerd remmen, zich zowel op droog als nat wegdek goed gedragen, de schijf beschermen en niet vervuilen, onder normale omstandigheden een minimum aan lawaai maken en een hoge weerstand tegen fading hebben.

Houd er in elk geval rekening mee dat de gesinterde het duurst zijn, maar dat zij beter presteren op het gebied van remkracht. Met een lagere druk, hebben ze een hogere remvertraging. Wij raden dit type remblok aan voor racemotoren met een grote cilinderinhoud, crossmotoren en maxi-scooters. Anderzijds stellen wij voor dat u, als u een bromfiets, motorfiets of scooter met een kleine cilinderinhoud hebt, kiest voor de halfmetalen of organische remblokken.

Hier bij Jhaaman werken we met het merk TRW, dat een breed gamma van metallic (gesinterde) en semi-metallic remblokken heeft voor zowel voor- als achterwielen. Als u ook precies wilt weten welke referentie overeenkomt met uw motorfiets, kunt u deze online catalogus raadplegen. Motorfiets remblokken vervangen.

Motorfiets remblokken vervangen
Motorfiets remblokken vervangen

Motorfiets remblokken vervangen hoe doe ik dat?


Ofwel omdat je geld wil uitsparen bij de garage ofwel omdat je deze controles op je motor graag zelf uitvoert, hier zijn de stap-voor-stap instructies van TRW om de Motorfiets remblokken vervangen..

  1. Maak de clips van de remblokpennen los of verwijder ze.
  2. Verwijder de bouten van de remklauw.
  3. Verwijder de pennen en de gebruikte pads.
  4. Controleer of de nieuwe remblokken overeenkomen met het juiste model.
  5. Controleer of er geen vocht op de remklauwcilinders zit, als dat wel zo is, moeten de O-ringen van de remklauwcilinders worden vervangen.
  6. Reinig de remklauwcilinders en de binnenkant van de remklauw.
  7. Duw de remklauwcilinders terug in hun oorspronkelijke positie.
  8. Controleer de toestand van de schijf, controleer de minimumdikte (TH min.) en vervang zo nodig de remschijf.
  9. Reinig het oppervlak van de remschijven met schuurpapier om onzuiverheden van andere remblokken te verwijderen.
  10. Plaats de remblokken op de juiste wijze in de remblokbehuizing en zorg er daarbij voor dat het frictiemateriaal contact maakt met het schijfoppervlak. Zorg ervoor dat de wrijvingsvlakken niet vervuild raken met vet, in dat geval zullen alle sporen met schuurpapier moeten worden verwijderd.
  11. Monteer de remblokpennen die eerder zijn verwijderd.
  12. Monteer ten slotte de remklauw en draai de bouten vast met het door de fabrikant aanbevolen koppel. Een verkeerd aanhaalmoment kan leiden tot falen van het remsysteem.
  13. Draai de remblokpenklemmen vast of monteer ze.
  14. Knijp de remhendel zachtjes in totdat u het juiste gevoel hebt.
  15. Eerste km rem de blokken op de juiste manier in door kort en voorzichtig te remmen en het remsysteem de eerste ongeveer 300 kilometer te laten afkoelen tot het volledige wrijvingsoppervlak goed op de schijf is gemarkeerd.
Motorfiets remblokken vervangen
Motorfiets remblokken vervangen

Motorfiets remblokken vervangen heb je nog vragen mail gerust info@jhaaman.nl Voor onderhoud bekijk deze tips!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten