Mannencosmetica

Mannencosmetica

Mannencosmetica – De nieuwe man anno nu

Mannencosmetica is nog steeds een nieuw begrip anno nu. Een onderwerp dat steeds belangrijker wordt. Voorbij zijn de dagen dat uitgebreide en individuele verzorging uitsluitend voor het vrouwelijk geslacht was voorbehouden. medpex legt uit wat de mannenhuid echt nodig heeft.

Het kostte de mannen enige tijd om het cosmeticasegment zelf te ontdekken: Antiverouderingscrèmes, peelings en serums hebben hun weg gevonden in badkamerkasten en toilettassen – lippenstiften maken sowieso al lang deel uit van de inventaris en sommige mannen gebruiken zelfs make-up of camouflagemiddel. Mannen hebben zich geëmancipeerd – niet in de laatste plaats geïnspireerd door goed uitziende mannelijke rolmodellen en merkambassadeurs zoals Gerard Butler of David Beckham, de (volgens het Amerikaanse People Magazine) “Sexiest Man Alive”.


Er goed verzorgd, fris, jong en gezond uitzien en toch je mannelijkheid niet verliezen – dat is het doel van de moderne mens. Dit is natuurlijk precies wat de cosmetica-industrie heeft begrepen en in een mum van tijd een enorme markt voor “grooming” (mannencosmetica en huidverzorging) heeft gecreëerd – met succes, want zoals we allemaal weten, bepaalt het aanbod de vraag. Zo besteden Nederlandse mannen momenteel gemiddeld 40 euro per maand aan cosmetische producten.

En hebben ze ongeveer 30 minuten per dag nodig in de badkamer. Een volle 5 minuten langer dan het vrouwelijke deel van de bevolking – ja, je hebt het goed gehoord! Over mannen en vrouwen gesproken: Heb je ooit je geliefde betrapt op het gebruik van je crème? Er valt maar één ding te zeggen: Handen thuis! Want de mannelijke huid verschilt van de vrouwelijke huid in haar structuur en dus ook in haar behoeften en heeft daarom een zeer individuele verzorging nodig.

Mannencosmetica
Mannencosmetica

Mannen hebben een dikkere huid

De huid van mannen is ongeveer 20 procent dikker dan die van vrouwen, het bindweefsel en de spieren daaronder zijn steviger. Het produceert ook meer talg, waardoor het van nature vetter is. Als gevolg daarvan is de huideigen beschermende lipidemantel meer geprononceerd. En het zorgt ervoor dat het vocht in de huid minder snel verdampt en dus langzamer veroudert dan de vrouwelijke huid.

Deze huidaandoening zorgt er echter ook voor dat mee-eters en puistjes zich sneller ontwikkelen en maakt de huid gladder, maar ook poreuzer. Daarom moeten mannen liever lichte, olievrije emulsies of gels gebruiken in plaats van rijke crèmes. Een routine die de mannelijke huid op de proef stelt is scheren: er moet worden opgemerkt dat nat scheren irritatie, droogte of puisten kan veroorzaken – jeuk en roodheid inbegrepen. Dit vereist ook speciale zorg: een goed scheerschuim of -gel maakt het scheren gemakkelijker, hydrateert de huid en voorkomt kleine verwondingen.

Een kalmerende, hydraterende vloeistof koelt en regenereert de geïrriteerde huid na afloop. In de tussentijd zijn er zelfs speciale crèmes verkrijgbaar om te voorkomen dat er baardharen ingroeien. Maar het zijn niet alleen de ingrediënten die verschillen van producten voor vrouwen, ook het verpakkingsontwerp en de geur zijn aangepast aan de mannenwereld. De verpakking is meestal donkerder en de producten ruiken houtachtig of fris en pittig.

Mannencosmetica2
Mannencosmetica

MANNELIJKE BEHOEFTEN

Studies hebben aangetoond dat mannen vaak niet precies weten wat hun huid nodig heeft en daarom de verkeerde producten kiezen of hun partner of een vriendin of familielid de beauty-shopping laten doen. Dit is eigenlijk helemaal niet nodig als men de basisbehoeften van de mannenhuid kent en in ogenschouw neemt. Alle belangrijke criteria zijn kort samengevat onder de “must-haves“.

Must-haves van mannencosmetica
Welke producten mogen niet ontbreken in de kast:

Dagcrème:
Verzorgt de huid, hydrateert en matteert deze indien nodig.

scheerschuim:
Vereenvoudigt het scheren, hydrateert en voorkomt ontstekingen.

After-Shave Fluid:
Verzacht, hydrateert en regenereert de beschadigde huid.

Deodorant:
Het beste zonder aluminiumzouten.

Lichaamslotion:
Vereenvoudigt het scheren, hydrateert en voorkomt ontstekingen.

Mannencosmetica7
Mannencosmetica

Terugval 2016

Ondanks het feit dat fabrikanten zich blijven uitsloven om de Nederlandse man te verleiden voor deze producten, staat de markt van mannencosmetica al een paar jaar onder druk. Het blijft vooral bij verzorgingsproducten. Decoratieve cosmetica breekt niet echt door. De baardtrend van 2016 is waarschijnlijk de oorzaak van de verminderde verkoop in gezichtsproducten voor mannen. Op zich is dat vreemd, want mannen met een échte baard hebben over het algemeen helemaal niets met trends. Voor deze groep mannen is dragen van een baard a way of life. Barbershops zijn nu populairder dan ooit en zal in de toekomst alleen maar toe nemen.

Mannencosmetica
Mannencosmetica

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten